الاثنين، 27 أبريل 2009

واكتملت تجربتى





المهم علشان مطولش عليكم وكمان علشان نكسب وقت دخلت الامتحان تانى وتالت وكل مرة على نفس المنوال اذاكر وامتحن التحريرى وانجح واكمل امتحانات الشفوى لغاية الانترفيو وفى الاخر ميحصلش نصيب وكل مرة بيبقى عندى اصرار اكتر من المرة الللى قبلها وطبعا خبرة ومعلومات اكتر بقيت خلاص خبيرة فى امتحانات السلك

فى تالت مرة لما النتيجة ظهرت قولت بقى اغير العتبة طبعا مش عتبة بيتنا عتبة الوزارة ساعتها كان نزلت مسابقة التمثيل التجارى (ملحقين تجارين) قولت بس هى دى فرصتى الحقيقية دا مجالى انا خريجة اقتصاد وبردة بدأت رحلة الاستعداد للامتحان تانى
والصراحة انا متعبتش فيه قد الامتحانات اللى فاتت يمكن لانه معظمها مواد درستها فى الكلية أو لانى كنت واخدة خبرة كبيرة من امتحانات الخارجية مش عارفة
ودخلت الامتحان وظهرت النتيجة والحقيقة كمان انا كنت متوقعة انى انجح فية رغم انه اسئلتة متخصصة اكتر
وبدات تانى بقى رحلى الشفوى بس المرة دى كانت اطول بكتير لانهم امتحنونا الكمبيوتر والقدرات فى يوم وقعدنا اكتر من9 شهور ولا حس ولا خبر كل ما نتصل نسال يقولو لسة الميعاد متحددش
هبقى نتصل بيكم
نسيت اقول انه العدد اللى ناجح فى التحريرى كان 15 بس والكل كان متوقع انهم ياخدو العدد كلة لاكتر من سبب اهمهم انه م محتاجين ملحقين لانه مفيش فى الوزارة غير 4 ملحقين بس من المسابقة اللى فاتت فالهرم عندهم مقلوب العدد الاكبر وزراء مفوضين وفى طريقهم للمعاش ومفيش كوادر جديدة وأهو كله كان تشجيع لينا
، فى الوقت اللى كان بعد ما النتيجة ظهرت كنت مقدمة على شغل واتقبلت فية وقولت اخلينى شغاله لحد ما امتحن وتظهر النتيجة لانى كنت زهقت من المذاكرة لاكتر من سنة كاملة متفرغاها للامتحانات ومفيش شغلومش معقول هقعد كل ده مستنية الانترفيو ولان الشغل دة كان فرصة بالنسبة لى لانه فى مكان كويس وهودة عملى الحالى الحمد لله

ونرجع لموضوعنا بعد حوالى 10 شهور لقيتهم بيتصلو من قطاع التمثيل التجارى اختبار الشفوى بتاعك بعد اسبوعين بردة حضرت نفسى كويس وكنت بتابع ساعتها الاحداث الجارية ومجهزة نفسى للانترفيو دى كانت المرة الرابعة لى 3 دبلوماسى قبله كنت داخلة واثقة فى نفسى كدة وحسة انه ده هيبقى مكانى والناس دى هتبقى زمايلى ويا ريتنى ما اتعشمت قوى كدة
الامتحان كان اطول من امتحانت الدبلوماسى حوالى نص ساعة اسئلة كلها لها علاقة بامتحانات الدبلوماسى ومعلومات عامة واسئلة متخصصة
المرة دى كنت راضية عن نفسى قوى وانا خارجة من الامتحان لانى جاوبت معظم الاسئلة اكتر من 80% منها وكمان هما محتاجين ملحقين والعدد اللى ناجح من الشفوى تقلص ل13 بس يعنى كل الامور ميسرة اهو
بعد شهر اتصلت بى واحدة زميلتى فى الامتحان ده باباها شغال فى الوزارة قالتلى الحقى النتيجة ظهرت ولم ينجح احد

ولا تعليق غير


حسبنا الله ونعم الوكيل

هناك 13 تعليقًا:

مامة مازن يقول...

ليه كده بس الاسود ده الاخضر احسن
ربنا يوفقك معلش بلدنا ولازم نستحمل اللى بيجرى لنا فيها مش منها
ومعلش الفجر قرب يطلع والشمس لازم هتدخل بلدنا
واحب اطمنك انك مقصرتيش لا فى حق نفسك ولا حق بلدك عليكى ربنا يبارك لك فى حياتك ووظيفتك ويملا حياتك فرح
وانا عن نفسى اديكى بكل ثقة لقب
سفيرة الشباب المكافح
ربنا يوفقك وكل اللى فات ما راحش طلب العلم له ثوابه برضه وانتى خدتى حسنات كتير ربنا ينفعك بيها
تحياتى واحترامى لكى اختى العزيزة

mohamed ghalia يقول...

هههههههههههههههه
لم ينجح أحد
ياعينى عليكم والله
ايه يابنتى ده كله
بس اعتقد انك اتعلمتى كتير من التجربة
ربنا يكرمك وبالتوفيق دايما

حازم النبراوي يقول...

المهم ان انتى حاولتى بكل المقاييس

مش مهم انك تنجحى او لا

المهم انك عملتى اللى عليكى وحاولتى بجد ودة معناة انك كنتى هتنجحى ( لكن القسمة والنصيب بقى)

تحياتى وتقديري

حازم النبراوي يقول...

نسيت اقولك مبروك على شكل المدونة الجديد بس لو ممكن تبقى تكبري لى الخط شوية لحسن انا باين على نظرى ضعف

ممكن تغيرية من انك تدخلى على التخطيط ثم خطوط والوان وتكبري الخط شوية

وبكدة تبقى ساعدتى واحد مسكين زي حالاتى نظرة ضعف وبيحب يقرا اللى انتى بتكتبية

ملاحظة:
------
يمكنك حذف التعليق لانة خارج الموضوع

وشكرا

بسنت صلاح الدين يقول...

ولا يهمك كلنا لها، ان شاء الله ربنا يوفقك اللى عاوز ينجح لازم يصمد بس برضه متحطيش أمل يعنى،، كتير مننا خلاص اخدوا حصانه ضد خيبات الأمل المتكرره خصوصا اذا كانوا منتظرين ان جهات بعينها تنصفهم و اهو يا ستى يكفيكى شرف المحاوله، مدونتك رائعه و ان شاء الله متابعاكى

ندا يقول...

مامة مازن
ربنا يخليكى على متابعتك لمدونتى
وانا الحمد لله راضية بقضاء ربنا واكيد ده الخير ليه

ندا يقول...

محمد غالية
يا عينى علينا بجد يا محمد
مش عاوزة اقولك حالتنا احنا ال13 عملة ازاى وخصوصا انه النتيجة ظهرت فى اول مارس اللى فات
بس الحمد لله
على فكرة موضوعك الاخير بتاع السعادة ملهوش حل
يا رب دايما للامام وتسعدنا ببوستاتك

ندا يقول...

حازم
من عنية يا حازم انا كبرت الخط علشان خاطرك
ويا ريت اى ملاحظات تبقى تقولهالى علشان اظبط المدونه اكتر
انت عارف انا لسة مبقاليش غير شهر
جديدة فى عالم التدوين يعنى
مهو انا خلاص فضيت من امتحانات السلكين

ندا يقول...

بسنت
شكرا يا جميلة نورتى المدونه
ويا رب تزورينى دايما

MǿиY El-Shreef يقول...

ياعيني يابنتي لم ينجح احد بعد ده كله

دانا انتحر فيها

وكل ده مذاكره

طب الحمدلله انك بتشتغلي من الاول اساسا

انا عشان كده بقول نذاكر ونتعب روحنا ليه مادام مافيش من ورا الكليات شغل بشهادات اساسا

تصوري انا اتنقطلك اصلا

ربنا يسهل ويارب تلاقي فرصتك ف الموضوع ده

اول زياره ومش الاخييره ان شاء الله :)

د/عرفه يقول...

السلام عليكم
أهلا ندا
شاكر لزيارتك

المهم
مهما يكن عايز يكون عندك قوة صبر وتحمل وصمود
منفعش المرة دى ان شاء الله تتيسر المرة الجاية
وربنا يكتبلك الاصلح والاخير ان شاء الله

هانى زينهم يقول...

اول مرة اجى هنا يا ندا ومش اخر مرة ان شاء الله بس عايز اقولك ان ده عادى فى المحروسة كويس اصلا انهم اتصلوا بيكى وقالولك ان فى امتحان شفوى واكيد انتى ممتازة انك نجحتى من غير واسطة اصلا معلش قدرك زينا انك تبقى مصرية النيل رواكى والخير جواكى اجدعنى وان شاء الله الفرصة تيجى فى الوقت المناسب .

يوميات شاب منوفى يقول...

بصى ياندى اهم حاجة انك حاولتى ويكفيكى شرف المحاولة وبعدين انتى كفاءة واكيد هتاخدى فرصتك ونورتى المدونة وياريت نكون لصدقاء